MSX : Prototyping van een Game Cartridge idee

MSX Game Cartridge PCB Ontwerp
Ik wilde graag een Game Cartridge bouwen voor mijn MSX-1 , zodat ik zonder de taperecorder en bekabeling af en toe wat kon doen.

Ik heb in een ver verleden eens een MSX cartridge PCB design gedownload , en de tijd diende zich aan om daar iets mee te gaan doen (zie daarvoor mijn andere artikel), helaas bleek in de praktijk de toepasbaarheid niet optimaal.
Maar liefst een maximum van 11 jumpers maken deze MSX cartridge tegelijkertijd flexibel, en zeer omslachtig in gebruik.
Vergeefs gezocht naar een beschrijving van dit ontwerp of naar een toelichting wat de jumpers voor specifieke functies hadden.

Dit alles heeft me uiteindelijk doen besluiten kennis te vergaren en een eigen ontwerp te gaan maken :

Dus door eens flink in de materie te duiken en dat aangevuld met de kennis die ik reeds had opgedaan met het ontwerpen en bouwen van de diverse cartridges voor de Commodore 64, ben ik aan de slag gegaan.
Brainstormen wat ik zou willen voor mijn eigen MSX en hoe dat dan vorm gegeven moest worden.
Nadat ik mijn idee redelijk uitgekristalliseerd had, wilde ik graag een prototype bouwen, maar dan zonder eerst 2-3 keer een set  PCB's te laten maken om mijn briljante ideeën te testen 🙂 .

MSX Prototype van een Game Cartridge

MSX : Prototyping van een Game Cartridge idee

Gebruik makend van een van de PCB's die ik over had, heb ik een eerste prototype gebouwd met Jumpers.
Helaas bleek dat niet echt practisch aangezien de helft van de jumpers in het cartridge slot van de MSX verdwijnen en ik dus steeds de cartridge moest lichten om een jumper te verzetten.
Uiteindelijk een switchbox gemaakt die de jumpers verving en het letterlijk met 'a flick of the switch' mogelijk maakte om een andere instelling te gebruiken op de cartridge.
Op die manier heb ik snel uit kunnen sluiten wat ik wel en niet nodig had om games te kunnen draaien vanaf een cartridge.

Het uiteindelijke resultaat van mijn uitvoerige prototyping is een MSX cartridge geworden die op basis van de gebruikte Eprom van een flink aantal banken gebruik gemaakt kan worden, bijvoorbeeld .

27c801     64 X 16KB       32 x 32KB
27c040     32 X 16KB       16 x 32KB
27c020     16 X 16KB         8 x 32KB
27c010       8 X 16KB         4 x 32KB
27c512       4 X 16KB         2 x 32KB

Mocht dit ontwerp niet voldoende zijn zou ik een Obesicart voor de MSX kunnen maken die 2 of 4 x 27C801 Eproms kan behuizen, wat goed zou zijn voor 2 x of zelfs 4 x het aantal 16 KB of 32 KB banken.

MSX : Multi Mega Cartridge Prototype Ontwerp

Geen fancy opstartmenu, daar heb ik de programmeer skills niet voor en dan komt er redelijk aavullende hardware bij kijken voor een bankswitching omgeving te maken. Gewoon simpel binair banken selecteren door een rijtje 0 en 1 te kiezen.
Het grote voordeel is dat als je hem ingesteld hebt , de cartridge zich ook echt gedraagt als een single game cartridge, dus met aanzetten van je MSX krijg je geen menu, maar start de game automatisch, net zolang tot je dmv de jumpers een andere bank kiest.
Ik realiseer me dat het niet optimaal is , maar tot de tijd dat ik een ontwerp kan vinden op basis van een Arduino of Pi zero , voldoet dit prima voor me.
Het is in ieder geval een stuk sneller en minder omslachtig dan het geneuzel met cassettedecks en onleesbare tapes 🙂

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.